Vakcinaváláság: Brüsszel számára túl nagy falatnak bizonyult Európa védelme


Hiába alkotott az Európai Bizottság egy, az európai adófizetők zsebéből finanszírozott, csillagászati összegeket felemésztő uniós vakcinastratégiát, az eddig elért eredmények függvényében azt láthatjuk, hogy e célkitűzés – csak úgy, mint számos más uniós kezdeményezés – csődöt mondott. Nagy kérdés, hogy e kudarc hosszú távon mennyire fog ráégni az Európai Bizottságra, és annak elnökére, Ursula von der Leyenre?

Sajnálatos módon kijelenthető, hogy az Európai Unióban – néhány szemfüles tagországot leszámítva, mint Magyarország vagy Szerbia – olyan készlethiány ált be a koronavírus elleni vakcinákat illetően, hogy egyes mintaországok (Belgium, Hollandia) átoltottsági mutatóit olyan országok előzték meg, mint a közel-keleti Bahrein, Izrael vagy az Egyesült Arab Emírségek. Hogy a baj mennyire valós, hűen érzékelteti, hogy milyen hangvételben beszéltek egyes konzervatív EP-képviselők, miután vége lett az Európai Néppárt (EPP) uniós vakcinabeszerzéssel foglalkozó rendkívüli frakcióülésének kedden.

Tóth Edina, a Fidesz európai parlamenti képviselője például úgy fogalmazott, hogy „rendkívül sok, sürgősen megoldásra váró probléma van az Európai Uniónak a koronavírus-járvány megfékezését célzó vakcinabeszerzési stratégiájával, ugyanis emberéleteket kell megmenteni késlekedés nélkül”. Beszédes, hogy a frakcióülésen jelen volt maga az Európai Bizottság (EB) elnöke, von der Leyen is, aki kénytelen volt végighallgatni a képviselők helyzetértékelését, többek között azt is, hogy

miközben Brüsszel hatalmas összegeket fektetett a vakcina programjába, jelenleg Európában van a legkevesebb beoltott ember.

S e megállapítás biztosan nem fog dobni sem az EB, sem pedig von der Leyen népszerűségén. Pedig a kompromisszumkészségéről, valamint higgadt hozzáállásáról híres EB-elnök akár fel is használhatta volna a pandémia okozta válságot arra, hogy egy megfelelő határozottsággal véghez vitt stratégiával kifényesítse a némileg kopott politikusi renoméját. Ugyanis von der Leyennek – a pacifikáló természete ellenére – sajnos karrierje során mindig meggyűlt a baja a határozott, erőskezű döntésekkel.

Amikor Angela Merkel német kancellár 2005-ben von der Leyent nevezte ki családügyi miniszterének, a tavalyi vakcinaszállítmányok kapcsán tett grandiózus bejelentéséhez hasonlóan, akkor is nagyszabású családügyi reformokat jelentett be, amely többek között a németek drasztikusan hanyatló születésszámát igyekezett volna mérsékelni azzal, hogy megnöveli az államilag támogatott szülési szabadságok napjait, valamint, hogy megsokszorozza az óvodák és bölcsődék számát.

Az ígéretes tervekből azonban hiányzott a gyakorlati megvalósításhoz szükséges eszköztár, s a nagy számban beígért óvodákból szinte semmi sem lett. A túlzott nagyra törésből fakadó helyzet megoldását viszont már von der Leyen utódjának, Kristina Schrödernek kellett megoldania.

Négy évvel később – Merkel szociális és munkaügyi minisztereként -, von der Leyen egy újabb nagy bejelentéssel rukkolt elő, miszerint minden német gyermeknek lehetővé fogja tenni, hogy napi egyszer meleg ebédhez juthasson. A jóindulatú, ám a gyakorlati szinten ismét nem túl alaposan végig gondolt célkitűzés végül különböző tartományi hatáskörű jogi bonyodalmak miatt szintén kudarcba fulladt.

Újabb négy év elteltével, 2013-ban, Németország első női honvédelmi minisztereként, egy nagyszabású terv keretében a Bundeswehr teljes modernizálása mellett tette le a garast. Csakhogy az elképzelések akkor sem öltöttek testi formát. Emlékezetes, 2015-ben robbant a hír, miszerint a német hadsereg különleges osztaga akkora felszereléshiánnyal küzd, hogy egy, a NATO által megszervezett kiemelt fontosságú hadgyakorlaton seprűkkel imitálták a német egységek a hiányzó fegyvereiket. Von der Leyen az esetet követően ígéretet tett arra, hogy a hiányzó felszereléseket azonnali hatállyal pótolni fogják, ám egy későbbi kiszivárgott jelentés szerint a Bundeswehr a mai napig tetemes fegyver, valamint hadeszköz hiánnyal küzd.

Az említett esetek tökéletesen rávilágítanak von der Leyen gyenge pontjára.

Annak ellenére, hogy a jelenlegi EB-elnök kifejezetten nagyszabású tervekben gondolkodik, s a megszokott politikusi fásultság tünetei soha sem kísérték végig karrierjét, mégis úgy tűnik, hogy céljainak a gyakorlatba való átültetése bizonyos akadályszintek felett reménytelenné válik.

S e minta Brüsszel 27 tagállamot képviselő, kudarcos vakcinabeszerzéssel kapcsolatos tárgyalássorozata esetében is kirajzolódik. Pontosabban két különbséggel: egyrészt, ahogyan von der Leyen a viharfelhők közeledtével ügyesen lavírozni tudott miniszterként az egyes tárcák között, úgy most, az Európai Bizottság elnökeként nincs alternatív útvonala; másrészt, a koronavírus okozta egészségügyi, valamint gazdasági válság teljesen felrúgta a politikai elhatározásokra szánható időkereteket, így az EB elnökének kis túlzással szinte valós idejű döntéseket kell(ene) meghoznia.

Miután Jean-Claude Juncker 2019-ben leköszönt hivataláról, Európa józanabbik fele joggal lélegzett fel, ugyanis utódja, von der Leyen politikai értelemben vett friss és pacifista hozzáállásával reményt sugárzott Európa-szerte.

Kifejezetten kár lenne azért, ha az Európai Bizottság elnöke a politikai renoméját és sorsát néhány nyugati, önkényes elvek alapján mérlegelő gyógyszervállalat markába helyezné pusztán azért, mert meghátrált a jelenlegi kihívások előtt. Ennek átlátásához azonban önvizsgálatra is szüksége lesz, amelyet a múltbéli kudarcai alapján levont tanulságai bizonyosan elő fognak segíteni.

Szerző: Sümeghi Lóránt, a Századvég Alapítvány vezető elemzője

Forrás: Kontra.hu

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Sikeres feliratkozás!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Süti beállítások