A Századvég projektjének elsődleges célja az volt, hogy olyan környezetkímélő intézkedéseket azonosítson, amelyek a jövőben bevezethetőek minél több kiskereskedelmi szektor vállalatánál, segítve ezzel a szektor fenntartható működését. Ennek keretében egy előzetes felmérést és ágazati elemző tanulmány elkészítését követően sor került egy pilot indítására annak érdekében, hogy a feltárt lehetőségek relevanciáját valódi, bolti környezetben is megvizsgálhassuk.

A pilotban közreműködő kiskereskedelmi partner a Tolna megyei Tamásiban, illetve Simontornyán működő Kop-Ka Zrt. volt. Az együttműködés során előbb áttekintettük a már korábban elindított kezdeményezéseket, és felmértük, hogy ezekhez kapcsolódóan, a partner működésére szabottan, mely lehetőségekkel lehetne a legjobb eredményeket elérni. Ennek során megállapítottuk, hogy a Kop-Ka Zrt. már korábban is számos környezetbarát intézkedést vezetett be működésében, viszont jelentős kihívást jelentett számukra a fogyasztók edukálása a fenntarthatóság témájában.  

Az ennek megfelelően három kapcsolódó program bevezetésében állapodtunk meg a pilot időtartamára, melyek az alábbiak:

  • Az első ilyen program a textilanyaggyűjtésre összpontosított. Ennek során a vásárlók olyan textíliákat gyűjtöttek össze, melyekből később vásárláshoz alkalmas textil táskákat lehet készíteni.
  • Ez szoros összefüggésben áll a második kezdeményezéssel, melynek célja a műanyag zacskók helyett a textiltáska használatának ösztönzése. A partnervállalat korábban már próbálkozott különböző ökoszatyrok bevezetésével – sikertelenül. Mivel saját, korábbi kutatásaink során találkoztunk már azzal a kihívással, hogy a környezetbarát működést ösztönző kezdeményezéseknél az attitűd és a cselekvés között jellemzően nagy különbség lehet – különösen, ha az a fogyasztó részéről egyszerre érinti a korábbi szokásainak megváltoztatását, vagy anyagi elköteleződéssel jár részéről – jelen programpontnál e kettőre együtt reflektáltunk úgy, hogy a boltokban helyben tettük elérhetővé, ingyenesen a textiltáskákat. Ez a megközelítés sikeresnek is bizonyult, és a tapasztalatok alapján egyre több vásárló használ textiltáskát vásárlása során.

A két fenti beavatkozás szorosan összefügg: az anyaggyűjtés és a textiltáska használata egy cirkulációs modell két lába, ahol a gyűjtött anyagokból tudnak készülni a legközelebb kihelyezett szatyrok. Ezzel a modellel már középtávon is nulla károsanyag-kibocsátás érhető el a kapcsolódó táskahasználat során.

E kezdeményezésekhez fontos kiemelnünk, hogy a napjainkban használatos zacskók jellemzően olyan műanyagból készülnek, melyek ismert lebomlási ideje megközelítőleg 300-400 év. Ezzel együtt az oxidatívan „lebomló” zacskók sohasem bomlanak el teljesen, hanem valamennyi idő elteltével, szabad szemmel nem látható apró darabokra hullanak szét, beépülve a talajba, illetve a levegőbe. A pandémia eredményeként – elsősorban a higiéniai elvárások miatt – ugyanakkor megnövekedett az egyszerhasználatos műanyagok iránti kereslet, ami a helyettesítő, újrahasznosítható megoldások szerepét tovább erősíti.

  • Szintén a vásárlók edukációját célzó kezdeményezés volt a fentiekkel párhuzamosan elindított, az országosan már több helyen is működő Zokni Csereprogram bevezetése. Ez a program lehetővé teszi, hogy a vásárlók a nem használt, de jó állapotban lévő zoknijaikat összegyűjtsék azzal a céllal, hogy a még használható zoknikat eladományozzák rászorulóknak, a többiből pedig a későbbiekben tűfilcet készítsenek. Ennek az egyik legnagyobb ökológiai értéke az ezzel elért vízmegtakarítás, mivel a tűnemezelés során nagy mennyiségű víz felhasználása szükséges. (A program alapja az önálló és egyedülálló kezdeményezésű Zokni Csereprogram immáron 8 éve működik, Csányi Zoltán indította útnak. Az első 8 év alatt több, mint 23 tonna zoknit hasznosítottak újra a program keretén belül, megspórolva ezzel 3350 család éves ivóvízfogyasztásának megfelelő mennyiségű vizet.)

A fentiekkel együtt elindítottunk egy olyan programot is, ami nem a vásárlók, hanem kifejezetten a kiskereskedelmi egységek működésére volt hatással.

  • A tisztítószerek használatára fókuszáló program eredményeként elsősorban a felmosó és a mosogatószerek esetében a pilotban részt vevő boltok által korábban használt hagyományos tisztítószereket – melyek egyes alkotóelmei jelentősen megterhelhetik a környezetet – úgynevezett bio tisztítószerekre cseréltük, melyek egészségesebbek a fogyasztók számára, biztonságosabb, jobb a környezetnek is, illetve kevesebb antibakteriális terméket tartalmaznak. Valamint ezek csomagolásai is természetes anyagokból készültek, így azok összevetésképp rövid idő alatt lebomlanak. (Ma már a csomagolásokon lévő címkék jelzik, hogy mely termékek tartoznak a környezetbarát csoportba, a tisztítószerek esetében a leggyakrabban használt címke az EU Ecolabel, a magyar Környezetbarát Termék címke és különböző EU-s és nemzetközi bio tanúsítványok, mint például az Ecocert vagy az Eco Garantie.)

Fontos tanulsága volt a pilot projektnek, hogy hiába kerültek kihelyezésre profi grafikusok által készített plakátok, könnyen értelmezhető leírással, a vásárlók ezekre jellemzően nem figyelnek fel és elmennek mellettük. Az érdemi figyelemfelkeltés a bolti alkalmazottakon – így például az árufeltöltőkön, pénztárosokon – keresztül tudott megvalósulni, leggyakrabban ők hívták fel a figyelmet a vásárlókat érintő kezdeményezésekre.

A projekt során a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. által elkészített ágazati elemző tanulmány a projekt honlapján a www.zoldkereskedelem.hu oldalon a „Kutatás, tanulmányok” menüpont alatt, vagy közvetlenül a https://zoldkereskedelem.hu/tanulmany.html linken található meg. Emellett a pilot projekt kezdeményezéseinek részletes leírását, illetve a bevezetés első kézből szerzett tapasztalatainak bemutatását a tanulmány teljes változata tartalmazza, mely szintén elérhető és letölthető a www.zoldkereskedelem.hu oldalon a „Programok” menüpont „Pilot” aloldalán, vagy a https://zoldkereskedelem.hu/pilot.html linkre kattintva.


 

A cikk megjelent: Világgazdaság